|
Ożywiamy obraz Jana Matejki - Kochanowski nad zwłokami Urszulki
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3760 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Lekcja powiązana ze sztuką.Wykorzystuje wiedzę z zakresu malarstwa i twórczości Kochanowskiego.Najlepiej przeprowadzić ją po omówieniu z młodzieżą ,,Trenów". Jest to scenariusz lekcji języka polskiego w klasie II gimnazjum. Opracowała Justyna Kozłowska Gimnazjum Publiczne w Mikołajkach TEMAT: Ożywiamy obraz Jana Matejki ,,Kochanowski nad zwłokami Urszulki” Czas realizacji :1 godz. lekcyjna I. Cele operacyjne:
- uczeń gromadzi wiadomości o Janie Matejce
- uczeń wykorzystuje wiedzę ze sztuki: pierwszy plan, drugi plan , tło, perspektywa, symbol
- uczeń odczytuje symbole
- uczeń wykazuje się wiedzą na temat życia i twórczości Jana Kochanowskiego
- uczeń kształci umiejętność interpretacji obrazu
- uczeń dokonuje przekładu intersemiotycznego
II. Metody i formy: praca w grupach ,praca indywidualna, mini wykład, drama, przekład intersemiotyczny III. Środki dydaktyczne: reprodukcje obrazów Matejki, polecenia dla grup, markery, arkusze papieru, muzyka- marsz żałobny. IV. Przebieg zajęć:
- Zagajenie : Czy wiecie co to jest stop – klatka? To obraz filmowy zatrzymany na moment. Dzieło malarskie czy zdjęcie można porównać do stop-klatki. Wydaje się nam często, że obraz , który widzimy zaraz ożyje i postacie do nas przemówią. Na dzisiejszej lekcji spróbujemy ożywić znany obraz Jana Matejki.
- Zapis tematu.
- Mini wykład (przygotowany uczeń) o życiu i twórczości Jana Matejki połączony z pokazem słynnych obrazów. Pozostali uczniowie wykonują samodzielnie notatkę.
- Praca w grupach. ( podczas wykonywania pracy słuchamy marsza pogrzebowego). Uczniowie dostają reprodukcje obrazu Matejki i polecenia dla grup:
Grupa 1:
- Utwórzcie z siebie żywą rzeźbę, które będzie przedstawiać jedno wybrane przez was pojęć: smutek, śmierć, radość, życie.
- Przyjrzyjcie się obrazowi i opiszcie go ,korzystajcie ze słownictwa malarskiego.
Grupa 2:
- Utwórzcie z siebie żywą rzeźbę, które będzie przedstawiać jedno wybrane przez was pojęć: smutek, śmierć, radość, życie.
- Znajdźcie symbole umieszczone w obrazie i odczytajcie ich znaczenie.
Grupa 3:
- Utwórzcie z siebie żywą rzeźbę, które będzie przedstawiać jedno wybrane przez was pojęć: smutek, śmierć, radość, życie.
- Ułóżcie monolog bolejącego nad stratą córki ojca. Wykorzystajcie wiedzę o życiu Kochanowskiego i omówione utwory.
- Prezentacja prac. Wskazanie mocnych i słabych stron pracy w grupie, ocena .
- Praca domowa: Wklej dowolny obraz Jana Matejki i ożyw go układając dialog lub monolog postaci przedstawionych w dziele.
|
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|